Internationale samenwerkingen
Internationale samenwerking draagt bij aan de kwaliteit van hoger onderwijs. Anne Olde Loohuis initieert en coördineert daarom samen met haar team samenwerkingsverbanden tussen de Universiteit Twente en andere universiteiten in Europa. Ook het ontwikkelen en uitvoeren van een strategie om internationale samenwerking te bevorderen, valt onder Anne haar verantwoordelijkheid. Er wordt daarbij veel waarde gehecht aan de relatief nieuwe rol Changemaker. Anne is op zoek naar een praktische en inspirerende leerervaring om invulling te geven aan verandermanagement. Parallel daaraan wil ze graag haar zes teamleden tot een sterk team smeden. Anne benadert Vincent Hövels en Jasper Rienstra met de vraag een changemaker-course te ontwikkelen, waaraan ze zelf ook zal deelnemen.
“Ik zie dat het team lekker draait, voorstellen en ideeën gaan soepel door de organisatie. We maken bewust meer tijd voor 1-op-1 contact. Een heel mooi resultaat uit de intervisie-sessies vind ik het oefenen met ‘courageous conversations’. Toch een gesprek aangaan als je eigenlijk een beetje bang bent voor de reactie. Jasper en Vincent creëerden een open en veilige sfeer, zodat we buiten onze comfort zone durfden te stappen. Zij zagen beter dan wij wat er nodig was en speelden daar op in, door bijvoorbeeld onderwerpen te benoemen die al langer schuurden. Ik voelde me echt ondersteund en heb de samenwerking ervaren als buitengewoon positief.
”
Aanpak
Jasper Rienstra en Vincent Hövels nemen het team in drie werksessies in sneltreinvaart mee door de theorie van verandermanagement, waardoor de rol ‘changemaker’ inhoud en betekenis krijgt. De meeste tijd en aandacht gaat echter naar het direct toepassen van die theorie op de eigen casuïstiek. Elke werksessie eindigt met een huiswerkopdracht. Daarnaast doet elk teamlid een Value Match-test, om op basis van Spiral Dynamics een goed beeld te krijgen van elkaars drijfveren. Jasper en Vincent stimuleren de teamleden tijdens gesprekken bewust te zijn van de aanwezige waardensystemen en eerst aansluiting te zoeken bij de gesprekspartner.
Na elke werksessies begeleidt Vincent een intervisiesessie, waarin het team meegebrachte praktijksituaties bespreekt. Intervisiesessies zijn relatief nieuw voor het team. Vanuit een afwachtende houding en lichte weerstand komt gaandeweg de interactie goed op gang. Teamleden stellen zich open voor elkaars feedback en laten zien waar ze tegenaan lopen. Eén van de meegebrachte casussen gaat over een gedeelde uitdaging van beleidsadviseurs en project- of programma-managers binnen de Universiteit: het ontbreken van formele prikkels of instrumenten om invloed uit te oefenen. Het team bespreekt met elkaar de verschillende methoden en communicatiestijlen om in deze situaties, als gelijkwaardige collega’s, toch de gestelde doelen te bereiken, met behoud van relatie. Ze oefenen o.a. met:
- Nadruk leggen op de gedeelde belangen;
- Bewandelen van formele paden (leidinggevende betrekken);
- Inzetten van soft skills;
- Nog betere voorbereiding van gesprekken.
De combinatie van toegepaste theorie, huiswerkopdrachten en intervisiesessies zorgen voor een continu relevant leertraject met een snelle, steile leercurve bij alle teamleden.
Opbrengst
De teamleden zijn zich bewuster van hun eigen invloed, ook als deze niet geformaliseerd is. Zij betrekken eerder dan voorheen stakeholders bij ideeën en blijven in die gesprekken dicht bij hun eigen belangen. Zelfreflectie is een gewoonte geworden, evenals elkaar feedback geven. De bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor een project of voorstel is zichtbaar toegenomen. Door het toegenomen bewustzijn van het team van Anne ontstaat er steeds meer ruimte om de internationale strategie van Universiteit Twente in de praktijk te brengen.